زبان برنامه نویسی اسکرچ دریچه ای است به سوی اجتماع بزرگ برنامه نویسان جهان.
همانگونه که انسانها با استفاده از زبان گفتاری با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، رابطه ی بین انسان و کامپیوتر و ماشین به ماشین نیز به همین طریق انجام می شود.
یعنی با استفاده از زبان مخصوص کامپیوتر. همچنین همانطور که بین انسانها لهجه ها و گویش های مختلفی وجود دارد، در کامپیوتر نیز به همین شکل است.
یعنی با زبانهای مختلفی اقدام به نوشتن برنامه برای اجرای یک سری دستورات می نمایند. برای یادگیری زبان کامپیوتر باید از پایه شروع کرد زیرا اگر درک درستی از برنامه نویسی و زبان ماشین حاصل نشود مسلماً پیشرفت به سختی انجام خواهد شد.
از بین زبانهای بسیاری که وجود دارد، زبان برنامه نویسی Scratch بعنوان زبان پایه بخصوص برای کودکان و حتی بزرگسالان که آشنایی قبلی با این علم ندارند پیشنهاد می شود.
چرا زبان برنامه نویسی Scratch برای کودکان مناسب است؟
زبان برنامه نویسی اسکرچ از بین دیگر زبانها مانند Assembly, Pascal, C++, C#, JavaScript, PHP و دهها مورد دیگر، بسیار ساده تر، گویاتر و اثربخش تر است.
با استفاده از زبان برنامه نویسی Scratch کودکان می توانند در یک محیط ساده و دوست داشتنی به آسانی هرچه تمامتر و کمترین نیاز به دانش کامپیوتر، اقدام به ساخت انواع بازی ها، برنامه های ساده مانند ماشین حساب، انیمیشن و… نمایند.
اسکرچ دریچه ای است به سوی اجتماع بزرگ برنامه نویسان جهان.
زبان برنامه نویسی اسکرچ چگونه ابداع شد؟
اسکرچ که در انگلیسی به خط خطی کردن اطلاق می شود، از این رو این نام را برای آن انتخاب کردند که سادگی برنامه نویسی در آن به اندازه همان خط خطی کردن با یک مداد است. زبان برنامه نویسی Scratch اولین بار توسط یکی از اساتید بزرگ دانشگاه MIT آمریکا با نام میشل راسنیک ابداع شد و علت اصلی پدید آوردن این شیوه برنامه نویسی علاقه ی آقای راسنیک به کودکان و تحقیقات وی در زمینه هوش و روشهای یادگیری روی کودکان بود.
آیا کودکان برای یادگیری آن باید انگلیسی بلد باشند؟
خیر.این زبان برنامه نویسی بدلیل سادگی و داشتن دامنه کوچکی از واژگان تکراری، باعث میگردد تا کودکان از همان ابتدا با عملکرد آنها آشنا شده و نیازی به یادگیری زبان انگلیسی نداشته باشند. که البته در تنظیمات برنامه قابلیت فارسی سازی محیط کار نیز وجود دارد. نحوه آموزش به گونه ایست که کاملا مناسب با روحیه و دانش کودک همخوانی داشته و در مدت کوتاهی کاملاً آن را درک خواهد نمود.
روش کار زبان اسکرچ
محیط دوست داشتنی نرم افزار Scratch یک دستیار بسیار کاربردی دارد که یک گربه ی دوست داشتنی به اسم Sprite است. در این زبان نیازی به نوشتن کدها بصورت دستی نیست، بلکه دستورات موجودی که به شکل دکمه و بلاک در اختیار کاربر هستند با کشیدن و رها کردن در محیط متنی کار نوشتن کدها را آسان می سازد. کافیست کاربر بداند که قرار است چه عملی صورت گیرد. همچنین بدلیل داشتن یک منبع بسیار عالی از پروژه هایی که دانش آموزان سراسر دنیا آنها را انجام داده اند، که میتوان به عنوان الگو و ایده گیری استفاده کرد بر مزیت های فراوان این نرم افزار افزوده است.